Wednesday 14 October 2015

Lembab 'n Furious

Bukak Facebook, terserempak dengan post seorang kawan ni...pasal traffic jam.

Katenye LA jam, NYC jam, KL jam. Dan di situ ada attached link berita tentang traffic jam yaampun panjang nak meninggal di China.

Aku takde pengalaman di LA...I think so. I can't remember at which part of my last winter trip yang ada jam 3 jam kat lebuhraya...maybe LA lah kot. 3 jam waktu siang takpe, ni dah sampai 2 pagi baru kereta bergerak lancar ape cer. Seb baik ada Linkin Park...dapatla aku melalak. Waktu tu aku dah tak peduli dah siapa tidur siapa berjaga dalam kereta. Janji bukan aku yang tidur huh mampuihler. Tapi...tetapi...aku ada pengalaman sebagai survivor di NYC dan KL (so far).

NYC
Aku ada seorang classmate yang obses over NYC. Not sure why...but tiap kali nampak aku mesti tanya pasal kota tu. Anyways, kembali kepada topik.

Yes memang NYC sesak. Macam mana dalam muvi, dalam tv, macam itulah depan mata. Bukan je kereta, beca ada, basikal pun ada. Motor...maybe not many...maybe ada. Aku tak perasan pulak. Tapi kalau ada pun, takkan sebanyak bilangan motor kat Malaysia ni.

Takkan dengar banyak sangat honking actually. Unless you're a very careless driver, atau lampu hijau dah 2 saat menyala tapi baru nak masuk gear D. Kereta memang berpusu-pusu. Kadang sangat rapat. Alhamdulillah setakat di NYC belum pernah accident lagi.

Walaupun dalam negeri yang sama, peraturan jalan lain sikit antara Buffalo dengan NYC. Di Buffalo, atau di western atau upstate, boleh belok kanan even when traffic light merah. Tapi tak di NYC. Cayalah...sebab aku kena tahan polis sebab selamberdek je belok kanan. Bila kena tahan tu...hehe...aku cakaplah aku bukan dari this state..."yeah you can look at my car plate (insert muka kesian)." Plet kereta Pennsylvania. Eceh nasib baikkkk dia tahan tepi jalan dari dalam kereta je...kalau dia turun tu mau aku kena hulur ID...kantoi state New York. Oh wells,...I was not from 'this' state anyway hehe.

Drivers di NYC takdelah kuraja kuasam. Like...expectedlah why they behave so. Aku belum pernah lagi dapat the finger daripada New York drivers. From NJ adelah. Ntah nape ntah orang NJ ni...ape masalahnye ntah. Dan mereka jugalah yang paling suka honk  orang. Pft.

Uih, bab nak parkir kat NYC - usahkan NYC, even di Hoboken pun shushah - ni yang paling menyampah. Side parking spots are always...always...full. They are of course cheaper. Cheap things def sell fast. 

Unless you're so lucky, you probably won't get a very nice side parking. Kalau camtu, kena parkir dalam bangunan. Which is very costly...like...$30 or so or more, costly. Tapi yang untungnya, akan ada valet untuk parkirkan kereta, kadang-kadang ada yang ambikkan kereta sewaktu nak keluar. Plus, tak perlu risau kereta kena hujan atau tak. Plus plus, tak perlu lari 1 km dari 53rd street (psttt kat sini ada 3 stalls Halal Guys! omaigoddd nak makannnn onomonom) sebab parkir di tepi jalan 43rd street, untuk top up meter parkir. Dan dan...biasanya perbelanjaan sebanyak $30 tu untuk parkir sehingga lewat petang atau awal malam. Terserahlah, sama ada sanggup timing waktu jejalan di NYC semata-mata nak jimat parkir, atau sanggup bayar mahal, asalkan hati senang, anytime suka hati bila nak beredar dari bandar ni (well, takdelah suka hati...just can park longer without having to adjust meter all the time).

All in all, driving in NYC is not bad at all. The cars are plenty, of course. But the drivers are fundamentally well-behaved.  Traffic jams, if there is one, will be for a few minutes only. Oklah. Stuck in a traffic jam pun setakat kat Time Square sebab ramai sangat orang kat situ. Nak lengang sikit datanglah waktu musim salju atau awal musim salju.


KL
Uih bawak kereta di KL ni boleh menggelapkan dan mengotorkan hati.

Kalau bawak di area KL ni macam-macam ill feelings hado. Dengki, khianat, dendam, amarah, geram, bengkek...semua species ni ada. 

OK aku cerita based on pengalaman memandu aku dalam perjalanan pergi ke kelas. Perjalanan pergi ni aku lebih agresif sebab aku nak cepat sampai, of course. Perjalanan pulang aku lebih lenient, baik je. Purata untuk sampai ke kelas adalah 30 minit, manakala purata sampai rumah adalah 40 minit, dan ini disebabkan traffic jam memandangkan waktu aku pulang adalah waktu semua orang balik rumah masing-masing.

So, on the way nak pergi kelas, akan ada traffic jam dekat satu simpang ni. Aku sengaja pilih jalan ni, although arguably lebih jauh, bak kata seseorang, sebab jalan ni takde tol. Jalan ni overall, tak banyak simpang siur dan banyak melibatkan lebuh raya, jadi aku happy sebab aku boleh memecut, paling minima pun, 60-70 km/h.

Berbalik kepada traffic jam tu. Pada kebiasaannya aku akan menyimpang ke kanan sikit sebab lorong paling kiri, walaupun clear, tapi sebenarnya jalan kiri tu ditutup kat depan sikit. Nak tak nak kenderaan yang laju meluncur macho di kiri kena masuk kanan balik sebab dah takde jalan nak jalan.  Ha yang bikin panas ini. Orang lain elok je sabar beratur. Ni selamber dek je potong line pastu ade hati nak sibuk menyimpang masuk kanan balik. Coi.

OK, kadang-kadang adelah bersangka baik jugak. Maybe ini kali pertama orang tu guna jalan ni. Tu yang tak tahu depan tu dead end. Tapi sangkaan baik ni puiiiing jadi asap bila masuk menyimpang belah kanan, tak kasi signal. Ape, signal ko rosak ke broh?

Sebagai balasannye, aku akan direct kereta aku ke arah mencium bontot kereta depan. Hehz. Ade hati nak potong. Pirahhh. Beratur le belakang aku ha.


Jadi, begitulah al-kisah hati yang suci ini menjadi kotor, sedikit demi sedikit, semenjak hidup di kotaraya Kuala Lumpur.

Konklusi, traffic jam ni unavoidable. Even kat kawasan pedalaman pun leh jadi. So, hargailah waktu dalam kenderaan. Kalau itu waktu yang sesuai nak test vocal, why not? 



Reput menunggu dalam traffic jam - sekadar hiasan je







No comments:

Post a Comment