Saturday 28 March 2015

Masa.

Jadi melalui buku Talbis Iblis aku memperoleh satu pencerahan yang Waktu adalah sejenis makhluk.



Waktu adalah satu ciptaan. Aku mengetahui hal ini melalui satu sesi usrah dahulu kala. Tapi aku tak sedar ia adalah ciptaan untuk manusia. Jadi, Waktu adalah makhluk, amanat, yang dipertanggungjawabkan ke atas manusia.

Dan untuk segala yang dipertanggungjawabkan, akan ada soalan.

No wonderlah ada hadis spoiler tentang soalan di Padang Mahsyar nanti. Tentang umur, tentang Waktu, di mana dihabiskan.



Sometimes aku nak sangat tahu, macam mana para sahabat hidup dulu. Dulu mana ada Netflix. Mana ada Astro. Mana ada YouTube. Facebook. Tempat-tempat orang muda-mudi macam aku ni selalu habiskan masa. Lokasi-lokasi untuk merehatkan minda, untuk hiburkan diri.

Apa ek dorang buat untuk bergumbira dulu? Takkanlah beribadat je kot...mungkin. Who knows. Beza antara kita dengan mereka teramat jauh, lebih jauh antara galaksi ini dengan galaksi jiran. Dosa kecil pada kita ibarat lalat hinggap di hidung. Pada mereka, dosa kecil selayaknya mati.

Aku nakkkk sangat tahu apa yang Saidatina Fatimah r.a. buat hari-hari, sampai penat. Sampai tangan kasar. Time tu takde losyen lagi ke...huhu (OK tak payah jawab, retorik). Sampai tak makan 3 hari. Puasa straight 3 hari dengan beriftarkan kurma sebijik. Sampai keluar hadis 3 zikir 33 kali tu.  

Sungguh aku belum lagi mampu. Aku tak tahu if I can even get to that level.

No comments:

Post a Comment