Friday 6 May 2016

Why eh?

"Wahai Ali, ada tiga perkara janganlah di lewat-lewatkan. Yang pertama, solat apabila telah masuk waktunya, yang kedua, jenazah apabila telah hadir dan yang ketiga, anak dara apabila telah ada orang sekufu dengannya."


Hmm...mayat lagi cepat masuk kubur compared dengan aku yang dah bertunang tapi tak nikah-nikah lagi.



Aku bayangkan, sebagai perempuan yang agak menjaga itu ini dalam agama, aku akan dapatla happy ending yang selalu orang-orang usrah ni gebang-gebangkan: ecece nikah dengan lelaki beragama, kenal melalui borang baitulmuslim, tak bercintun pun, waima wajah pun tak pernah tengok, aci tengok di gambar je. Ecece waktu nikah ala-ala tema Arab, semua orang senyum happy redha, tutup aurat terpisah lelaki perempuan. Yang aku, nikah aku pakai jubah putih, kalau rajin mungkin pakai niqab. Lepas lafaz nikah selesai, terus solat sunat. Suami letakkan tangan di ubun-ubun doa, jadi isteri taat dan bertaqwa. Happy. Hidup diredhai, semua orang suka senang dengan kami. Mati, Tuhan pun redha maka masuk syurga. Life's good.



Panjang angan-angan yang telah dibina dalam suasana usrah dulu.


Sakitnye hati semua tu tak berlaku. Aku rasa betrayed. 


Untuk stay sane dan sedar hidup bertuhan, aku keluar dari usrah. Rasa plastik dalam usrah membuak-buak waktu senior year. Biarlah hidup dengan layar aku sendiri. 


Dah bosang dah. 


Ape nak jadi, jadilah. 


Hey Far, may you never stop praying. May you be the stronger person that everyone one day shall envy. Amin.




No comments:

Post a Comment